woensdag 2 februari 2011

Mag je zoiets verwerpelijk vinden?

Begin augustus 2010 ontstond er spontaan een actie op Twitter om Jelte, een jongen die 9 september door zinloos geweld in een coma terecht kwam, te helpen om naar de Verenigde Staten te gaan voor een speciale behandeling.


Als 'mededader' van deze actie heb ik mij in gezet om via Twitter zoveel mogelijk aandacht te krijgen voor het probleem waar Jelte's ouders tegen aan liepen. Jelte zijn verhaal is hier te lezen: http://www.help-jelte.nl/het-verhaal.html


Helaas zie je bij dit soort spontane acties ook excessen ontstaan, gelukzoekers die willen meeliften op het sentiment van mensen. Zo ook iemand uit Eindhoven, die in een website http://helpjeroenoverleven.wordpress.com/ beheerde. Toevallig kwam deze site een week voor de twitter actie in lucht.


Onder het synoniem @helpJeroen probeerde (en nog probeert) Jeroen van Baardwijk geld los te peuteren bij goedwillige mensen. Dat hier mensen verontwaardigd door waren spreekt vanzelf. Het feit, dat Jeroen ook nog op een redelijke agressieve en onbeschofte wijze reageerde, deed zijn zaak natuurlijk ook geen goed.


Tevens runt deze 'dakloze twitteraar' een aantal websites en heeft een Marktplaats account waar hij regelmatig artikelen verkoopt. (link)




Nou gaat mij het in principe niet om deze gast, eerder om het idee dat dit soort mensen meeliften op de ellende van anderen. Natuurlijk, als je hem moet geloven heeft hij het ook heel erg. Neem daarbij zijn agressieve manier van reageren naar kritische mensen, die zijn verhaal op z'n minst twijfelachtig vinden, dan wek je mijn interesse.






Dat deze manier van reageren hem de nodige tegenstanders op gaat leveren, is dan ook niet verbazingwekkend. 


Tevens noemt deze man zich 'Klokkenluider', ergens logisch als je de echte verhalen van de klokkenluiders in Nederland kent. Ook dit past perfect in het plaatje dat hij de mensen wil voorspiegelen om geld te krijgen.


Al met al heb ik, op z'n minst gezegd, grote twijfels bij de situatie die deze man ons wil laten geloven. Sterker nog, ik heb het idee, dat hier iemand achter zit, die graag over de ellende van anderen, aandacht en geld wil 'verdienen'.


Dat het misschien een legale weg is om te bedelen zal mij een zorg zijn, verwerpelijk is het wel.


Maar dat is mijn mening, en daar zult U het mee moeten doen!


De kriebels

16 opmerkingen:

  1. Ja al regelmatig een 'clash'gehad met deze man..
    Er zijn heel veel mensen die problemen hebben in Nederland. Maar proberen daar ook een weg of / oplossing voor te zoeken. En proberen mensen geen geld afhandig te maken. Zoals op zijn blog te lezen is. Er reageerd daar een dame die zelf in een vervelende situatie verkeerd, maar het zo met hem te doen heeft en zegt geld over te hebben gemaakt. En dat vind ik triest. De manier van reageren op mensen die kritsiche punten hebben op zijn verhaal is nogal onbeschoft. (raar want als je geld wilt ontvangen moet je ook open kunnen staan voor vragen)Het is iemand die op een verkeerde manier aandacht trekt van mensen die het waarschijnlijk nog slechter hebben dan hem. Maar dat ziet hij niet.. want hij spamt zo over twitter dat hij andere over het hoofd ziet. Ikke ikke ikke.....en de rest kan....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies Yvet, dat is het juist, hij doet zich zo intelligent overkomen, maar veranderd niets aan zijn situatie. Misschien toch iets voor 'Opgelicht'?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ik denk dat hij daar vast al een dossier heeft liggen.. en op andere plekken ;)
    Zichzelf uit de 'slachtoffer'rol halen en tijd nuttig besteden dan andere door hem in een slachtoffer situatie te laten belanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad Yvet, ik ken mensen die in een dieper dal zaten, en er ook boven op kwamen. Maar iets zegt mij dat de meneer alles wel best vindt zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Precies!!!! Dat denk ik dus ook.. Maar wat er nou precies allemaal gebeurd is is onduidelijk.. waarom het keer op keer mis met hem ging. Ja een vaag verhaal op zijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is inderdaad erg vreemd... klinkt mij toch echt als ordinair geld kloppen in de oren hoor! Iets voor http://www.opgelicht.nl/contact/ dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjee het is toch niet normaal dat iemand zo leeft en over de rug van goede mensen zich zelf beter wil maken ik heb er geen woorden voor alleen dat zulke mensen gauw gestopt moeten worden

    Groeten Gertiena

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ben ik helemaal met je eens, maar als je dan ziet hoe agressief hij is.... heel snel stoppen die idioten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tssk. Hoge eik, scherpe haken en hangen tussen de andere eikels.

    ~Kaat~

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dan voelt hij zich de koning te rijk, en dat wil hij graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hij maakt veel vrienden
    http://www.yvonnevanhertum.com/2011/02/wat-een-aandachtshren-zitten-er-toch-op-twitter/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. kijk Yvonne, dat was ook de strekking van mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mail me maar als je wil ;-)heb leuke info

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gaan we doen, hier en daar komt nu ook meer onthullende informatie binnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou ik ben meneer ook tegen gekomen in mijn TL op twitter. Even googlen en de meest hilarische verhalen voor mijn snufferd!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja, hij weet wel ras veel vrienden te maken, die neppert

    BeantwoordenVerwijderen