donderdag 17 februari 2011

Een eng klimaat

Het begint eng in Nederland te worden, zeker er nu weer verkiezingen aankomen.  Voor het eerst maken we een ongekend fenomeen mee hier in dit kleine landje, politieke kleurenblindheid. Of beter gezegd, de ander wijzen op zijn 'foute ideologie', maar je eigen bekrompenheid niet willen zien.


Ook de media maken zich hier schuldig aan. Roept een 'objectieve' publieke zender dat er bij de PVV (uiteraard) banden zijn met het extreem-rechtse blok, dan ontmaskert een ochtendkrant weer een PvdA'er die weer enorm zijn zakken doet vullen met belastinggelden. 


Waar zijn de dagen gebleven, dat je elkaar met argumenten bestookte tijdens een goede discussie? Samen constructief samenwerken, om dit land weer goed op z'n poten te zetten, dat mis ik.


Het moet anders in Nederland, dat is wel duidelijk. Minder subsidies voor onzinnige projecten, minder managers in de zorg, ontwikkelingshulp eens beter onder de loep gaan nemen. En och, gekozen rechters zou van mij ook nog wel mogen.


Maar ook de verschillende culturen, die ons land rijk is, moeten we koesteren. Dit land moet een veilige haven blijven voor mensen die ons hulp echt nodig hebben. 


Eerlijk gezegd, als ik soms reacties lees van mensen, die zich progressief noemen, open staan voor andere meningen, dan krijg ik kippevel. Juist dan, bij een andere mening, is het progressief denken verdwenen. Vergelijkingen met de enge jaren 30 vliegen je om de oren.


Juist dan, als er constructief gedacht moet worden, keert men zich in hun eigen tunnelvisie. En dan komen tot een goede oplossing voor de problemen die moeten worden opgelost, is schier onmogelijk.


Waar is nu de tolerantie, die ons land vroeger kende? Er was plaats voor andersdenkenden, andere geloven, andere culturen. En nu? Dit land is aan het afglijden naar een samenleving, die niet de mijne is.


Het onder de loep nemen van politici is een goede zaak, maar wel zolang het van alle politici gedaan wordt. Helaas, wederom is dit een utopie. Je zal bij de 'objectieve' omroepen zelden iets horen over de zakkenvullende politici van bv. de PvdA. 


Binnenkort hebben we verkiezingen, ik ga stemmen omdat het mijn recht is, maar bij God, ik twijfel tussen blanco, of op een proteststem tegen de stemming makerij hier in Nederland.


Laat ik dit maar afsluiten met de woorden van iemand, die ook dit politieke klimaat meer dan beu is, ik quote: 'Men roept maar over de PVV. Het is ook niet mijn partij en zal het ook nooit worden. Maar wie zich in de geschiedenis verdiept, ziet schokkende parallellen tussen het valse rode gestook van vandaag en de demagogische hitserij van de NSB.'


De kriebels

6 opmerkingen:

  1. ik kan hier op alleen maar zeggen je hebt volkomen gelijk ons kleine landje gaat kapot en dat is jammer.
    en idd waar is onze saamhorigheid gebleven mensen die hun medemensen helpen het is er haast niet meer.
    Gelukkig doe ik daar niet aan mee en als ik iemand kan helpen dan doe ik dat.

    liefs Gertiena,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zeggen dat de samenleving steeds ruwer aan het worden is.... Maar he, die samenleving, dat zijn wij met z'n allen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja idd dat zijn wij dat klopt en ik ga niet daar aan mee doen ik blijf lief voor mijn medemens ....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ook hoor. Er voor gezorgd dat het 80 jarige buufje hulp kreeg, een buufje opgevangen toen ze door haar Syrische man in elkaar was geramd. noem maar op, zo draag je bij aan een betere maatschappij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb 5 maand mijn vriendin en haar 2 kids in huis gehaald werd mishandeld door der ex man

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dan praten politici over onverdraagzaamheid. Ze werken het zelf in de hand door ipv problemen op te lossen, op elkaar te schelden.

    BeantwoordenVerwijderen