zondag 22 augustus 2010

Vlinders

"Opa heeft Lana gezien!" Met die zin kwam mijn dochter van 11 naar mij toe. Wat verward, en niet helemaal bij de les, vroeg ik welke opa? Nou jou papa, zei ze met een grote lach op haar gezicht. Dat kan toch niet, merkte ik op, opa is al 2 jaar geleden overleden. Nee hoor ratelde ze door, hij heeft wel tien minuten op Lana haar hoofd gezeten!


Vorig jaar, in juni, hebben we een goede vriendin weg moeten brengen, ze was op 46 jarige leeftijd overleden aan darmkanker. Na een ziekbed van anderhalf jaar vol pijn en angst,  liet ze mijn beste vriend en haar zoon achter op deze planeet. Ze hield zielsveel van vlinders. Vlinders waren de zielen van overleden mensen vertelde ze maar aan iedereen die het wilde horen. Haar begrafenis stond ook in het teken van vrolijkheid. Vrolijkheid was haar levensmotto, en dat droeg ze graag uit. Er was veel wit, en veel vlinders tijdens haar uitvaart. Dit heeft natuurlijk een grote indruk hier gemaakt.


Mijn vader was knettergek op onze kinderen, en tot vlak voor zijn overlijden, was hij, ondanks de pijnen die hem zo kwelden, lief voor ze. Wij hadden dan ook graag gezien dat hij onze Lana had kunnen zien.


Die middag waren mijn vrouw en de 2 jongste dochters aan het wandelen gegaan, en tijdens een zitpauze , was er een hele mooie vlinder op het hoofdje van de jongste gaan zitten. De 11 jarige heeft met de vlinder zitten te praten hoe het nu thuis, op school en met opa zijn konijnen gaat. 


Later op de avond kwam ze snikkend naar mij toe, en vertelde ze mij dit verhaal opnieuw, en hoe goed opa wel niet had geluisterd, en dat hij Lana nu wel gezien heeft.


De volgende dag zijn we naar de plaats gegaan waar mijn vader uitgestrooid is, en daar hebben een hele grote bos bloemen neergelegd. Bloemen die ze zelf had geplukt. En wat schets onze verbazing? Precies zo'n vlinder die op Lana had gezeten, ging op de bloemen zitten!


Was het toeval? Of zouden vlinders echt de zielen van onze dierbaren bezitten? Ik weet het niet, maar er schijnt meer te zijn tussen hemel en aarde dan we kunnen bevroeden.


De kriebels

2 opmerkingen: