donderdag 2 september 2010

Het leven gaat door....

Machteloos, woedend, vol ongeloof was ik. Waarom? Waarom schreeuwde ik het uit! Een verpleegster nam mij mee naar een kamertje, en probeerde me te kalmeren. 'Wilt u koffie?' vroeg ze, en liep weg, zonde op mijn antwoord te wachten...


20 minuten eerder was mijn vrouw met spoed de verloskamer in gereden. Ze was zwanger van ons 4e kindje, en het leek niet goed. De ademhaling van het kindje werd minder, het hartje ging langzamer slaan, het bewoog nog amper. We schrokken hier erg van, het was zo heerlijk levenslustig geweest, altijd aanwezig.


Mensen in groen waren nerveus en druk bezig in de operatiezaal, mijn vrouw was al onder narcose. Vanuit een ruimte naast de operatiezaal zag ik haar liggen, haar mooie ogen gesloten, en een grote slang in haar mond. Een broeder kwam binnen met 2 bekertjes sterke koffie en mompelde iets over dat ik het nodig zou hebben, en verdween weer snel. Yeah right, ik stond al strak van de adrenaline, voelde gewoon dat er iets mis was, goed mis was. 


Niet lang daarna zag ik dat het team begonnen was het jongetje te halen. We wisten dat het een zoontje werd, dat hadden al van tevoren gevraagd, zodat ik de kinderkamer kon inrichten. Licht blauw was het behang geworden, met mooie auto's er op. De wieg was ook hemelsblauw, al met al, het was een stoere jongenskamer geworden. En hij zou Floris Benjamin gaan heten. Alles was klaar voor een warm welkom.


Stijf van de zenuwen en de adrenaline zag ik hoe ons kindje eruit kwam, eenmaal bewoog hij, en zakte toen weg. Als door een waas en in slow motion zag ik het gebeuren. Een verpleegster trok het gordijn voor het raam waar ik stond dicht, op de achtergrond zag ik nog hoe ze aan het reanimeren waren.


Ze kwam terug met de koffie, en vertelde dat het kind was overleden. Of ik het mijn vrouw kon vertellen, wilde ik iets tegen de zenuwen, ik hoorde het aan vanuit een verte. Er komt ineens zoveel op je af, je kan het amper bevatten, voor je gevoel moet je heel veel regelen. Gelukkig wist de verpleegster dat het ziekenhuis veel voor ons kon regelen, zodat ik mijn aandacht op mijn vrouw en de andere kinderen kon richten.


Het zwaarste moest nog komen... Hoe vertel je een moeder dat haar kind is overleden? Iets wat ze negen maanden bij zich gedragen heeft, in zich voelde bewegen? 


Met lood in m'n schoenen heb ik het gedaan, haar verteld dat Floris niet meer bij ons zou zijn, enkel nog in onze harten en gedachten. 


Het was de dag dat mijn wereld instortte.


Onze gevoelens over het gebeuren staan hier.

28 opmerkingen:

  1. Kan me niet voorstellen hoe hartverscheurend dit moet zijn geweest en nog is..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Machteloos sta je, met een pijn die nooit verdwijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook da Job, hoort bij het leven. Het kwijt kunnen, deze last zo mogen afleggen doet ook wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heftig is nog een understatement denk ik. Alles houdt dan op, en toch moet je verder.
    Respect dat je het op deze manier met ons deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stil. heel stil in mij
    xC

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Robert, dank je voor je mooie woorden. je moet alles opnieuw starten, met je omgeving kan je er niet over praten. Je moet door.
    Inlevingsvermogen is niet een deugd die bij veel mensen sterk ontwilleld is

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aart van der Dussen2 september 2010 om 17:17

    Pfffff (.....) geen woorden die dit verdriet nu dragelijk maken. Tijd is nodig om dat te verwezenlijken. Ik wou dat ik jullie al mijn tijd kon geven die het dragen van dit verdriet mogelijk maakt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Na 8 jaar is het verdriet dragelijk geworden, maar het blijft altijd. bij alles wat je doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De nachtmerrie van elke ouder is jou overkomen Albert, af-schu-we-lijk en voor ons niet te snappen. Veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het ergste is al voorbij Ellen, het er niet over kunnen/mogen praten. Dat heeft jaren als een last op mijn hart gedrukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier past even geen humor
    geen flauwe grap
    Respect en sterkte
    dat is nog steeds nodig
    voor deze mam en pap

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je Peter, mee voelen is vaak ook goed om te merken, zeker als ze zo mooi worden gezegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En toch, gaat het leven door... de wekker blijft afgaan... de zon gaat weer op

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geen woorden hier voor,
    Een dikke knuffel !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. tranen staan in mijn ogen...vreselijk dit voor jullie, alle sterkte en kracht toegewenst
    xxx
    vonne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hij is nog bij ons hoor Yvonne, diep in onze harten verankerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kan nu zeggen dat ik me kan voorstellen hoe het voelt maar dat is niet zo.
    Ik ben nooit een kind verloren, ik heb nooit zo een intense pijn gevoeld... ik kan alleen zeggen... dat het mij aangrijpt dit te lezen en dat eigelijk iets zou willen kunnen zeggen van troost maar ik heb er echt geen woorden voor...en zeggen wel tijd heelt alle wonden maar sommige zijn te groot om ooit echt te helen....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Soms iets niet kunnen zeggen fijner dan iet moeten zeggen, lief van je

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Stil en weet niks te zeggen!!! T is verschrikkelijk!! Knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi,

    wat een verhaal....Nou, inderdaad: ik hoef je niets uit te leggen. Was niet mijn dochter, maar mijn nichtje. En ze was pas vijf! Na een jaar lang vechten en behandelen schoon verklaard en een week later was ze er opeens niet meer. Het is het ergste wat ik ooit heb meegemaakt en ik ben haar ouders nog niet eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Pfff, over door een hel gaan gesproken..,

    Ik kan niet de juiste woorden vinden om te zeggen.
    ~ bijna een jaar geleden geschreven .... Sterkte in deze zware dagen~
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Net een jaar geleden. De meeste mensen zijn verder gegaan, maar voor jullie zal het nog zo vers zijn (en altijd blijven). Zo verdrietig, zo moeilijk en geen enkel woord die het verdriet kan verzachten.

    Hoop dat jullie gezin steun en liefde bij elkaar kan vinden en dat er ook anderen zijn die jullie af en toe steunen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ok, geen jaar geleden (zucht, niet helemaal wakker meer), maar het blijft gewoon altijd een bijtend iets dat bij tijd en wijle naar boven komt en dan vooral op momenten dat je het niet verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel erg emotioneel
    voor mijn ook een deel heel herkenbaar
    het verlies krijgt een plekje
    maar je draagt het altijd mee in jullie hart

    ik heb dit zitten lezen met een brok in me keel :S

    Lieverd vanuit deze kant een knuffel voor jullie

    ik als wijsneus ben ff sprakeloos

    BeantwoordenVerwijderen